Kaip kreiptis į darbo ginčų komisiją
Kas gali kreiptis į darbo ginčų komisiją
Darbuotojas, kuris mano, kad darbdavys pažeidė jo teises, gali kreiptis į darbo ginčų komisiją (DGK) su prašymu išnagrinėti darbo ginčą. Darbo ginčų komisija yra oficiali institucija, kuri sprendžia konfliktus tarp darbuotojų ir darbdavių, kai kyla ginčų dėl darbo užmokesčio, atleidimo iš darbo, kolektyvinės sutarties pažeidimų ar kitų darbo santykių klausimų. Kreipimasis į DGK leidžia darbuotojui atgauti atlyginimą, kompensacijas ar kitą teisiškai priklausančią naudą, nepradedant teismo proceso.
Terminai ir pagrindai kreiptis į DGK
Kreiptis į DGK reikia laikantis nustatytų terminų, priklausomai nuo ginčo pobūdžio:
Per 1 mėnesį nuo tada, kai darbuotojas sužinojo ar turėjo sužinoti apie teisių pažeidimą, jei tai neteisėtas nušalinimas, neteisėtas atleidimas ar kolektyvinės sutarties pažeidimas. Pavyzdžiui, atleidimas iš darbo be teisėto pagrindo ar pažeidžiant įstatymų nustatytą tvarką, kolektyvinės sutarties nevykdymas ar netinkamas jos vykdymas.
Per 3 mėnesius, jei pažeistos teisės dėl darbo teisės normų ar abipusių susitarimų nevykdymo ar netinkamo jų vykdymo. Pavyzdžiui:
laiku ir teisingai neišmokėtas darbo užmokestis;
kompensacijos už nepanaudotas kasmetines atostogas;
išeitinės išmokos;
delspinigiai už pavėluotai išmokėtą darbo užmokestį;
nesuteikiamos priklausančios atostogos;
neteisėti darbo sutarties sąlygų pakeitimai;
garantijų nesuteikimas vaikų auginantiems darbuotojams arba darbuotojams su negalia;
turtinės ir neturtinės žalos išieškojimas.
Termino praleidimas
Jeigu prašymo pateikimo terminas praleistas, jį galima atnaujinti darbo ginčų komisijos sprendimu. Prašyme būtina nurodyti termino praleidimo priežastis, kurias komisija turi pripažinti svarbiomis. Tai suteikia darbuotojui galimybę kreiptis į DGK net ir pasibaigus standartiniam terminui.
Prašymo pateikimas
Prašymas darbo ginčų komisijai turi būti rašytinis ir pasirašytas fiziniu arba elektroniniu parašu. Jei darbuotojas neturi galimybės pasirašyti elektroniniu parašu, galima nuskanuoti arba nufotografuoti fiziniu parašu pasirašytą pavyzdinę formą. Darbo ginčų komisija pateikia pavyzdinę prašymo formą, kuri padeda darbuotojui aiškiai suformuluoti reikalavimus ir nurodyti reikalingus įrodymus.
Prašymo pavyzdinę formą galite rasti čia.
Prašymo pavyzdinę formą su pildymo paaiškinimais galite rasti čia.
Reikalavimo suformulavimas
Prašyme turi būti aiškiai suformuluotas konkretus reikalavimas. Pavyzdžiui:
sumokėti darbo užmokestį (nurodant tikslią sumą);
išmokėti kompensaciją už nepanaudotas kasmetines atostogas;
išmokėti išeitinę išmoką;
priteisti delspinigius už pavėluotai išmokėtą atlyginimą;
atnaujinti prašymo pateikimo terminą;
išieškoti turtinę ir neturtinę žalą.
Įrodymai
Svarbu pateikti įrodymus, kuriais grindžiamas prašymas. Tai gali būti:
darbo sutartis (ar nurodymas, jei sutarties nėra);
banko sąskaitos išrašai (jei darbdavys neišmoka darbo užmokesčio);
el. laiškai, patvirtinantys pareiškimų perdavimą ar kitus susirašinėjimus;
kiti dokumentai, patvirtinantys darbuotojo reikalavimų pagrįstumą.
Darbo ginčų komisijos nagrinėjimas ir bylinėjimosi išlaidos
Darbo ginčų komisijoje darbo ginčai nagrinėjami nemokamai, todėl ginčo šalių patirtos bylinėjimosi išlaidos nepriteisiamos. Komisija privalo išnagrinėti prašymą ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo prašymo gavimo arba trūkumų pašalinimo dienos. Darbo ginčų komisijos pirmininko motyvuotu sprendimu prašymo nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip 1 mėnesiui.
Kodėl verta kreiptis į DGK
Kreipimasis į darbo ginčų komisiją suteikia darbuotojui galimybę:
greičiau ir efektyviau atgauti neišmokėtą atlyginimą;
gauti kompensacijas už nepanaudotas atostogas ar išeitines išmokas;
užtikrinti, kad darbdavys laikytųsi darbo teisės normų;
turėti oficialų sprendimą, kuris gali būti naudojamas teisme ar skolų išieškojimo procedūrose.
Darbo ginčų komisija – tai patikima priemonė ginti savo teises ir užtikrinti, kad darbuotojui priklausantis darbo užmokestis bei kitos išmokos būtų tinkamai išmokėtos.
Konsultacijos su ekspertais. Nereikia laukti posėdžio
Nereikia laukti, kol darbo ginčų komisija surengs posėdį. Darbuotojas gali kreiptis į mus konsultacijai, ir mes padedame:
įvertinti darbdavio finansinę būklę iš skolų išieškojimo pusės;
pateikti rekomendacijas, kaip aiškiai ir stipriai suformuluoti reikalavimus DGK;
paaiškinti, kokie dokumentai reikalingi ir kaip juos paruošti, kad prašymas būtų tinkamai pagrįstas.
Mūsų patirtis leidžia darbuotojui geriau suprasti realią situaciją ir planuoti veiksmus, siekiant atgauti atlyginimą bei kitas su darbo santykiais susijusias išmokas.
Telefonas: +370 671 26113
Elektroninis paštas: skolos@conlex.lt
Adresas: Kęstučio g. 50, LT-08112 Vilnius
Darbo laikas: I–V 7:00–19:00